MBA

مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار

هدایت و راهبری کسب و کار

دوشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۰ ب.ظ

راهنمائى گرفتن(Mentoring)

شبکه ارتباطى

میزگرد

داشتن اطلاعات به روز

مراحل تصمیم گیرى نافذ

اشتباهات متداول در تصمیم گیرى

موفقیت هر کسب و کار رابطه نزدیکى با چگونگى صحیح کنترل کردن آن امور  دارد:در واقع مدیریت صحیح کسب و کار موجب رشد آن میشود.

 

مدیریت کسب و کار را نباید صرفا یک عمل آکادمیک محسوب کرد. مدیریت واقعى در بر گیرندههدایت قوى، رفتار مثبت، دانش کسب و کار و مهارتهاى مناسب فردى است. مدیرت در حقیقت هدایت افراد، تاثیر گذارى بر کار و تصمیم گیرى تموقع و صحیح است و مهارتهاى مدیریتى را به مرور زمان میبایست کسب کرد و به بیان دیگر کسب مهارتهاى مدیریتى در واقع همانند سپرده گذارى در بانک مى باشد.

هدایت و راهبرى کسب و کار

هیچ زن و یا مردى در دنیاى کسب و کار تنها نیست. در این حیطه شما نیازمند کمک افراد دیگر هستید و باید بتوانید از آنها کمک بگیرید تابتوانیدکسب و کارتان را هدایت کنید.

- راهنمائى گرفتن(Mentoring)

- کارآفرینان موفق و با تجربه اغلب سئوالات مشابهى را میپرسند: 
چگونه کارآفرینان جدید میتوانند از تجربیات دیگران استفاده کنند؟ با راهنمائى گرفتن 
واژه Mentoring میان معلمان و دانش اموزان مصطلح است و زمانى به کار مى رود که افراد حرفه اى و با تجربه اطلاعاتى را به افراد کم تجربه ارئه مى دهند.

- شبکه ارتباطى

- شبکه ارتباطى یک وسیله ساده است که هرکس در دنیاى کسب و کار میتواند با آن سرو کار داشته باشد. شبکه ارتباطى میتواند کارآمدترین وجه بازاریابى شما محسوب شود و در نتیجه آن علاوه بر ایجاد بازار براى شما، اطلاعات مناسبى در ارتباط با کسب و کارتان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. 
- میزگرد

- میز گرد یک بحث رسمى غیر گروه میان افراد حرفه اى است که داوطلبانه اطلاعات و منابع را در اختیار سایرین قرار میدهند. در طول زمان روابط افراد حرفه اى و ماهر با یکدیگر توسعه میابد و شرکت کنندگان با کسب و کارهاى یکدیگر آشنا مى شوند.

- داشتن اطلاعات به روز

- عصر اطلاعات جامعه ما را تغییر داده است و اکنون در عصر اطلاعات افراد از طریق پست الکترونیک با یکدیگر ارتباط دارند و مى توانند اخبار جدید را در دنیاى تکنولوژى و بى سیم دنبال کنند. حققت امر این است که هر روزه اطلاعات ما را بمباران مى کنند اما متاسفانه اغلب این اطلاعات نمى تواند به خط مشى کسب و کار ما کمک کند و در انجا هدایت صحیح آنست که ما متدها و راهکارهاى خودمان را دنبال کنیم و در کنار آن دانش و اطلاعات خود را در ارتباط با کسب و کار به روز نگه داریم. 

تصمیم گیرى

- یکى از بهترین تصمیم‌ها یادگیرى این موضوع است که چگونه تصمیم‌گیرنده خوبى باشید. این امر نیازمند تعهد ، درک و مهارت مى‌باشد که بسیار ارزشمند است.

آیا تصمیم گیرنده خوبى هستید؟

مراحل مختلف در اجتناب از اشتباهات رایج و ایجاد تصمیم‌گیرى کارا را بیاموزید.

تصمیم‌گیرى ، تصمیم‌گیرى ،‌ تصمیم‌گیرى سؤال این است :‌ آیا شما یک تصمیم‌گیر خوب هستید؟ اگر فکر مى‌کنید که این چنین نیست ، هیچ جاى غصه نیست. تصمیم‌گیرى مهارتى است که مى‌توانید از دیگران بیاموزید. ارگ چه بعضى از افراد این مهارت را احتراز از دیگران مى‌آموزند ،‌ اما فرآیند آن مشابه است. دونوع تصمیم‌گیرى اصلى وجود دارد :آنهایى که با استفاده از فرآیند خاص بدست مى‌آید . آنهایى که تنها مانند یک رویداد است.

مراحل تصمیم گیرى نافذ

این فرآیند در هر موقعیتى مى‌تواند بکار رود بخصوص در جائى که شما نیازمند یک تصمیم‌گیرى مهم هستید. اگر از مراحل اصلى تصمیم‌گیرى تبعیت کنید ، خود را یک تصمیم‌گیرنده کارا‌ در حرفه و زندگى شخصى خود مى یابید. 

 تا حد امکان مفاد تصمیم ‌گیرى خود را تعریف کنید. آیا آن واقعا" تصمیم خودتان است یا شخص دیگرى ؟ آیا واقعا"‌ نیازمند به این تصمیم گیرى هستید ؟ ( اگر حداقل دو تصمیم اتخاذ نکرده اید ، پس هیچ تصمیم گیرى صورت نگرفته است ) چه زمانى این تصمیم‌گیرى روى داده است ؟‌چرا تصمیم ‌گیرى براى شما مهم است ؟‌ چه کسى در این تصمیم‌گیرى ذینفع است ؟ ارزش این تصمیم گیرى براى شما چه میزان است ؟

 هر راهکارى که به ذهنتان مى‌رسد را بنویسید. به تصویر کشیدن راه کارهاى متفاوت مهم است. هیچ چیزى را سانسور نکنید و بگذارید که تصورات شما آزادانه ارائه شوند. مطمئن شوید که همه چیز را ذکر مى‌کنید. 

 فکر مى‌کنید که از کجا مى‌توانید اطلاعات مفید بیشترى را به دست آورید. اگر با انتخابهاى زیادى روبرو شوید ممکن است بخواهید اطلاعات زیادى بدست آورید. اطلاعات جدید منجر به راه کارها و انتخابهاى بیشترى نیز مى‌شود. کسانى که مى‌توانید از آنها اطلاعات بدست آورید ،‌دوستان ،‌همکاران ، خانواده ، نمایندگیهاى فدرال و ایالتى ، سازمانهاى حرفه‌اى ، خدمات آن لاین ، روزنامه ها ، مجله ها ، کتابها و غیره است.

انتخابهاى خود را بررسى کنید. از منابع اطلاعاتى مشابه براى کسب ایده هاى خاص استفاده کنید. براى هر انتخاب معیار خاص را مشخص کنید. هر چه اطلاعات بیشتر بدست آورید ، ذهنتان براى تصمیم‌گیرى فعال تر خواهد شد. مطمئن شوید که همه موارد را یادداشت و بررسى مجدد مى‌کنید.

ذخیره انتخابها. اکنون شما داراى گزینه هاى متفاوت هستید و زمان آن رسیده است که آنها را بررسى کنید و ببینید کدام یک از آنها براى شما کارایى دارد . در ابتدا معیارهاى این انتخابها را مشخص سازید. ثانیا" به دنبال انتخابهایى باشید که این امکان را براى شما فراهم سازد تا به بیشترین معیار و امتیاز برسید. ثالثا" انتخابهایى را که با چارچوب و معیار شما سازگارى ندارند را حذف کنید.

نتایج هر انتخاب را به تصویر بکشید. براى هر انتخاب باقى‌مانده در لیستتان ، نتایج را به تصویر بکشید، بدین صورت نقایص شما مشخص مى‌گردد.

یک بررسى واقعى انجام دهید. کدام یک از انتخابهاى باقى‌مانده به واقعیت نزدیک‌تر است؟ هر چه خلاف آن را ثابت کند را حذف سازید.

کدام گزینه با شما سازگارى دارد. گزینه ها و انتخابهاى باقیمانده را بررسى کنید تا ببینید کدام یک با معیارهاى شما سازگارى دارد. اینها تصمیمات کارایى شما هستند. اگر نسبت به تصمیمى که اتخاذ کرده اید خشنود هستید اما احساس مى‌کنید که با اهداف شما سازگارى ندارند ، بدانید که تصمیم صحیحى نگرفته اید. به عبارت دیگر از این گزینه و انتخاب راضى نیستید ، اما نسبت به نتیجه آن حساس هستید. این انتخاب براى شما کارساز نخواهد بود.

شروع کنید. زمانى که تصمیمى را اتخاذ مى‌کنید، آن را عملى سازید. اگر بخواهید نسبت به آن احساس خوشایندى نداشته باشید موجب اندوه و ناراحتى مى‌شود. بهترین کار را در زمان حال انجام دهید. همیشه این فرصت را دارید که ذهن خود را در آینده تغییر دهید.

اشتباهات متداول در تصمیم گیرى

از آنجا که دوست داریم باور کنیم که هیچگونه پیش‌داورى نداریم ، اما حقیقت این است که هر کس این مشخصه را دارد. هر چه از خودتان وکارهایتان بیشتر آگاهى داشته باشید ،‌ بهتر مى‌توانید عمل کنید. دلیل اصلى اینکه هر کس روش و دیدگاه خاص خود را دارد این است که مغز به سادگى نمى‌تواند متوجه هر چیزى شود ، حداقل سطح کنجکاوى هر کس متفاوت است.

آیا تاکنون سعى کرده‌اید 10 چیز جدید را با هم بیاموزید؟ اگر اینطور است ، مى‌‌دانید که یادگیرى خیلى آسان خواهد بود و این به دلیل روش کارکرد مغز است. مغز شما همه اطلاعات را طورى طبقه‌بندى مى‌کند که بدون قاطى‌کردن آنها بتوانید جهان اطراف خود را درک کنید. زمانى که نمى‌توانیم بسیارى از فرضیات را تشخیص دهیم به دلیل فقدان آموزش در جامعه است ( مانند والدین، معلمان، همه مؤسسات و غیره ). 

در زیر تعدادى از رایج‌ترین اشتباهات تصمیم‌گیرى گردآورى شده است ، با یادگیرى آنها مى‌توانید در آینده ، از آنها اجتناب کنید.

به اطلاعات تخصصى بسیار تکیه کنید. اغلب افراد بسیار مایلند که به گفته‌هاى متخصصین تاکید و توجه کنند. به خاطر بسپارید که متخصصین انسانهایى هستند که خود نیز پیش‌داورى‌هایى هستند. با جستجوى اطلاعات از منابع متفاوت‌ ، اطلاعات بهترى را به دست خواهید آورد ، بخصوص زمانى که انرژى خود را بر این منابع متوجه سازید. 

 اطلاعاتى را که از دیگران به دست مى‌آورید را ارزیابى کنید. افراد تمایل دارند تا معیار اطلاعاتى را که از جامعه بدست مى‌آورند را ارزیابى کنند. بعنوان مثال متخصصین ، والدین ، گروههاى عالى رتبه ، افرادى که روشى براى بیان عقاید خود دارند ، جزء افرادى هستند که همیشه باور داریم بیشتر از ما مى‌دانند. از خود بپرسید : آیا آنها به اندازه من از این مسائل و مشکلات آگاه هستند؟ معیارهاى آنها با من مشابه است؟ آیا آنها نسبت به مسائل من داراى تجربه شخصى هستند؟ به عبارت دیگر عقاید آنها را در دورنمایى نگاه دارید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۲
مهدی ملاح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی